به بهانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی:
اگر نامزدهای پیش ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اردبیل، نمین، نیر و سرعین را به چهار بخش( بخش اول: نمایندگان فعلی، بخش دوم: نمایندگان ادوار گذشته، بخش سوم: رد صلاحیت شدگان و بخش چهارم: ورودی های جدید) تقسیم کنیم، تحلیل های قابل توجهی در ذهن مخاطب ترسیم می شود، که تا حدودی می توانند تشخیص دهند کدام یک از افراد در پیشرفت و آبادانی حوزه انتخابیه تاثیر گذار و نماینده اصلح و امینی برای مردم خواهد بود.
در بررسی بخش اول که متشکل از علی نیکزاد، سید کاظم موسوی و صدیف بدری می باشد. در خصوص مزیت های بارز این بزرگواران می توان گفت که هر سه نماینده نقش مهمی در تخصیص اعتبار و تکمیل پروژه های در زمین مانده و دعوت از سرمایه گذاران داشته و در مجلس نیز جزء تاثیر گذاران بودند. اما اگر در خصوص معایب ونقاط ضعف آنها صحبت شود موضوعاتی از قبیل: عدم انسجام و وحدت رویه و حتی قهر با یکدیگر، دخالت های مبسوط در انتصابات استانی از جمله فرمانداران، بخشداران، مدیر کل ها و الی ذالک، دعوت از وزیران و سایر مقامات کشوری به اردبیل بدون اطلاع و هماهنگی یکدیگر، کلنگ زنی و افتتاح های پوشالی که به نام شخص خودشان ثبت می کنند، دیدارهای پوپولیستی و حضور کاذب در مناسبات و شائبه هایی از قبیل تحویل خودروهای فیدلیتی، خرید زمین و مغازه های آنچنانی در سایر شهرهای کشور و حتی نفوذ در گمرگات دریایی اشاره کرد.
در بررسی اقدامات شخص علی نیکزاد می توان: به حضور سه دوره متوالی نائب رئیسی مجلس و نفوذ سیاسی که بین مقامات کشوری داشت، توانست از این ظرفیت های موجود بهینه برای اخذ اعتبارات جهت توسعه استان استفاده نماید. البته بنا به وزیر بودن در دولت احمدی نژاد و بعنوان یک چهره ملی انتظار هم این بود که نسبت به سایر نمایندگان استان از جایگاه ویژه ای در مجلس برخوردار باشد، اما تنها عیبی که به نیکزاد برچسب زده میشود دخالت در انتصابات است که بنا به شنیده ها از استاندار تا بخشدار و مدیر کل ها نقش کلیدی داشته است. هر چند که ایشان کلا اینگونه دخالت ها را از طرف خود تکذیب می کند. اما بنظر نگارنده از دوران های قبل نیز این دخالت ها بوده و خواهد بود و نمی توان گفت تنها ایشان این دخالت را انجام می دهد. اگر در سطح ملی این دخالت ها را بررسی کنیم خواهیم دید که در دو دوره دولت احمدی نژاد از مدیر کل گرفته تا حتی آبدارچی تحت شعاع تغییرات قرار گرفتند و حتی کابینه خود را از نیروهای علم و صنعت که وابسته به گروه خودشان بود، چینش کردند. و در دوره روحانی نیز این دخالت ها اتفاق افتاد و ایشان از تحصیل کرده های خارج از کشور بهره بردند. و حتی فتنه گران سال ۸۸ را به فرمانداری گماردند. پس این دخالت ها یک کار شاقی بحساب نمی آید کما اینکه نیکزاد رئیس دفتر ستاد انتخاباتی رئیسی در دوره سیزدهم ریاست جمهوری کشور بودند، کاملا مشخص است کسانی که در آن ایام در این ستاد فعالیت داشتند اکنون ایشان را بازخواست کرده تا به مسئولیت هایی دست یابند. اما افرادی که شایستگی این مسئولیت را داشته باشند که در این خصوص گاها گلایه ها در مورد انتصاب برخی افراد ناکارآمد واقعا به حق است.
در خصوص بررسی فعالیت های سید کاظم موسوی می توان؛ به موضع گیری اخیرشان مقابل علی دایی اشاره کرد. موسوی با اینکه می دانستند با توجه به محبوبیت دایی در جامعه از سوی مردم طرد خواهند شد، اما بدلیل پایبندی به اصول و عقاید حفظ نظام و دفاع از آرمان انقلاب اسلامی از جان و آبروی خود گذشت و تبدیل به تنها فردی از نماینده های فعلی مجلس شد که این موضع گیری را نسبت به دایی انجام داد. این کار وی شاید از طرف مردم مواخذه شود اما از طرف نظام قطعا حمایت خواهد شد. و همچنین جسارت های بی پروایی که موسوی در برخورد با وزیران و مقامات کشوری در جهت احقاق حق و امتیاز گیری به اردبیل دارند می تواند نقطه عطف ایشان تلقی گردد. اما از نقطه ضعف های وی می توان : به دخالت در انتصابات حوزه انتخابیه از جمله بخش نمین و شائبه هایی مبنی بر دخالت در عدم دستیابی نیکزاد به نواب رئیسی مجلس اشاره کرد. و اینکه گاها اظهار نظرهای نسنجیده از قبیل: عدم واردات آلات موسیقی، بیسکویت فروشی ژائله، راه اردبیل از شمال می گذرد و … که تبدیل به پاشنه آشیل موسوی شده است. و همچنین کسالتی که ایشان دارند. سید کاظم موسوی که یک جانباز شیمیایی است سالیان سال است بدلیل همین بیماری رنج می برد و باید همه زمان تحت مراقبت باشد تا خدایی نکرده دچار مشکلاتی نشود. ولی همچنان مشتاق است تا خدمتگزار مردم و کمک حال استان باشد.
صدیف بدری که دو دوره متوالی در مجلس شورای اسلامی حضور دارد، در بررسی وی می توان گفت: ایشان در همه مسائلی که به ضرر نظام یا استان بوده ورود کرده و با نطق های اضطراری و آتشین خود اظهار نظر کرده است، و همیشه در مجلس یک فرد فعال و پویایی بوده است حتی اکثر وزیران ناکارآمد از نطق های ایشان در امان نبودند. و با خوشرویی و اخلاق مداری که از خود نشان داده اکثر مردم را شیفته اخلاق خود کرده است. اما ضعف هایی که بدری دارد اینست که فقط در حد حرف و نطق مانده، و کارهای ایشان به ندرت عملیاتی شده است. موضعی را که دنبال میکند بعد از گذشت چندی، دیگر دنبال رو آن نبوده و به سراغ موضوع بعدی می رود. از دلایلی که ایشان در دوره دهم موفق شد تا بعنوان نماینده اردبیل انتخاب شود می توان به فعالیت ایشان در شهرداری اردبیل اشاره کرد که اکثر کادر شهرداری از ایشان راضی بودند. حتی در موعد انتخابات نیز به هر طریقی کمک حال بدری بودند. و همچنین خدماتی هر چند کوتاه مدت برای مدیریت شهری از قبیل آسفالت ریزی، گل کاری و جدول کشی داشتند. اما در دوره یازدهم علیرغم اینکه در زمان دولت روحانی و با سایر نمایندگان اصلاح طلب هم دوره بودند و عملکرد خاصی نداشت، اما توانسته بود تیم انتخاباتی خود را حفظ کند و از ظرفیت آنها به نحو بهینه استفاده کرد. همچنین حضور بدری در لیست جمنا و عدم حضور کاندیداهای قدر و رد صلاحیتی که برخی کاندیداها داشتند باعث پیروزی بدری در آن دوره بود. بطور کلی صدیف بدری به دلایل محافظه کاری، خروج نیروهای انتخاباتی و ضعف دراطلاع رسانی و رسانه، از شانس کمتری نسبت به دو نماینده فعلی دارد. اما باید دید در این چهار ماه مانده به انتخابات چه برنامه ای خواهد داشت.
بخش دوم: نمایندگان ادوار گذشته
در بررسی نمایندگان ادوار گذشته افرادی از قبیل: رضا کریمی، محمد فیضی، کمال الدین پیرموذن، حسن نوعی اقدم و منصور حقیقت پور اشاره کرد، اما با توجه به اینکه فیضی، نوعی اقدم و پیرموذن در قسمت رد صلاحیت شدگان بررسی خواهند شد و همچنین حقیقت پور گفته میشود از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرده و می خواهد در لیست لاریجانی قرار گیرد، بنابراین در این قسمت از بررسی آنها اجتناب می شود. هر چند که حضور حقیقت پور چه از اردبیل و چه از تهران با توجه به ظرفیت های مبسوطی که دارد می تواند برای توسعه استان تاثیر گذار باشد.
رضا کریمی که با نامزدی سه دوره در انتخابات مجلس بالاخره در دوره دهم توانست به کمک ایل و طوایف خود پیروز میدان باشد، حال با توجه به فعالیت ضعیف و کم رنگی که در آن دوره از خود نشان داد و همچنین روی گردانی و تمرد از فراکسیون امید که در آن زمان پاشنه آشیل وی در بین اصلاح طلبان بود، و در دوره یازدهم با وجود آنکه مسئولان ارشد استانی و لیدرهای انتخاباتی از قبیل: اقبال عباسی، جواد زنجانی، حجت الاسلام فلسفی، فیضی و رسا نه های وابسته به اصلاح طلبان، اما نتوانست نظر مردم را جلب نماید تا در انتخابات پیروز شود. به هر حال این دوره نیز با توجه به این موضوعات و همچنین حضور برادر خود در انتخابات پیش رو که می تواند همراهان و اقوام ایشان را به دو بخش تقسیم کند تصوراتی مبنی بر موفقیت در انتخابات مجلس نیست. باید منتظر ماند و دید که در چهار ماه آتی چه برنامه ای برای حل این نقاط ضعف خود خواهد داشت.
بخش سوم رد صلاحیت شدگان دوره قبل:
در بررسی رد صلاحیت شدگان دوره قبل که در این دوره نیز کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شده اند، می توان افرادی از قبیل: کمال الدین پیرموذن، محمد فیضی و حسن نوعی اقدم را نام برد. در بررسی کمال الدین پیرموذن که یک چهره شناخته شده برای شهر اردبیل و استانی با توجه به حضور در پست های مختلف از قبیل: نماینده مجلس در دوره نهم، رئیس و عضو شورای شهر اردبیل، شهردار اردبیل و فرماندار پارس آباد، طبق بررسی های میدانی ایشان از سوی مردم اردبیل مقبولیت خاصی دارد. اما دیواری بنام رد صلاحیت در دوره قبل مانعی بزرگ برای رقابت کردن با سایر نامزدها را از وی گرفت. به هر حال با وجود تایید صلاحیت شانس خیلی زیادی برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد. در برخی محافل گفته است که این دوره صلاحیت خود را گرفته و با قدرت پا به کارزار انتخابات مجلس گذاشته است. اما گفته ایشان با گفته شورای نگهبان از زمین تا آسمان متفاوت است.
محمد فیضی که یک جوان فعال و پویا در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود و حتی توانست در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقش پر رنگی را ایفا کند و همچنین با توجه به اینکه خود را متعلق به محلات ۱۳ گانه میداند، در صورت تایید صلاحیت می تواند با یک موج سواری از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار باشد.
حسن نوعی اقدم که در دوره هفتم عضو هیئت رئیسه مجلس بود و نقش بسزایی در استان شدن اردبیل داشت و همچنین با داشتن مدرک دکترای اقتصادی که جامعه این روزها به آن نیاز دارد، اما با توجه به داشتن پاشنه آشیل ها و گاها حرف های نسنجیده ای که در جمع به زیان می آورد، برای خود حاشیه درست کرده و نمی تواند صلاحیت خود را بگیرد. به هر حال با تایید صلاحیت، نوعی اقدم نیز از نامزدهای قوی در این دوره می تواند حساب شود. در مجموع موضوع رد صلاحیت قبلی هر سه نامزد مجلس که نمی توان به راحتی از کنارشان عبور کرد و حتما مواردی پشت پرده وجود دارد، اما روی هم رفته هر سه شانس مساوی برای پیروزی در صورت تایید صلاحیت دارند.
بخش چهارم: ورودی ها و گزینه های جدید
در بررسی نامزدی ورودی های جدید برای نمایندگی مجلس می توان به: احد بیوته، بهروز اسکندرپور، سالار شاکر، عباس کریمی، حجت الاسلام نوری، سیامک یوسفی، تکلوی، رامین صادقی، کرامت مهدوی، براتعلی شوقی، عوض نخست، بهنام صحرانورد و عارف عالی نسب اشاره کرد، که با توجه به اجتناب از عدم طولانی بودن مطلب و صرفا تحلیل از باب شانس بیشتر، بنابراین به ترتیب چهار گزینه سطر اول مورد بررسی قرار می گیرد. هر چند که بنا را بر این می گذاریم همه آنها تایید صلاحیت می شوند.
در خصوص احد بیوته که کاندیدای دو دوره قبلی در انتخابات مجلس شورای اسلامی بودند و در دوره دهم با کسب ۲۵ هزار رای در رده نهم و در دوره یازدهم با کسب ۲۷ هزار رای توانسته بود رده پنجم را به خود اختصاص دهد. شواهد نشان می دهد این دوره با اقتدار کامل پا به عرصه انتخابات گذاشته است. ایشان که یک چهره فرهنگی و رسانه ای است، اکنون به یک چهره کاملا سیاسی اجتماعی تبدیل شده است. بنظر می رسد بیشترین رای ایشان بنا به معروفیت و محبوبیتشان می تواند از روستاهای تابعه حوزه انتخابیه و محلات حاشیه شهر، شهرک ها و مناطق کم برخوردار که خود را متعلق به خانواده های پایین جامعه میداند، باشد. احد بیوته که مولف لغت نامه ترکی آذربایجان است و همچنین با برنامه حیات سسی که یکی از برنامه های موفق شبکه سبلان بود، توانسته خلا های قبلی خود را بپوشاند و اکنون یکی از شانس های برتر این دوره از رقابت های مجلس است. از پاشنه آشیل هایی که در دو دوره قبل داشتند می توان به: عدم تشکیل کمیته های منظم و مدیریت حامیانش در ستاد انتخاباتی و ضعف در سرمایه مالی و اقتصادی در انتخابات اشاره کرد. اما بیوته معتقد است سرمایه اجتماعی خود را که سالیان سال طول کشیده تا بدست آورد را با هیچ مبلغی از سرمایه اقتصادی عوض نمی کند. هر چند که بنظر می رسد با ورود یکی از اسپانسرها و اطرافیان پرشور خود این خلا مالی را برطرف کرده و این دوره کامل پا به میدان گذاشته است.
بهروز اسکندرپور که با انسجام و یکپارچکی توانست عضو شورای شهر اردبیل شود و اینکه یک چهره دانشگاهی است در روزهای نخست پیش ثبت نام از طریق فضای مجازی سرو صدای زیادی به پا کرد. اما ضعف هایی که به اسکندر پور می توان وارد کرد: عدم خدمات رسانی و فعالیت آنچنانی در شورای شهر که به یک عضو ساکت و بی اثر تبدیل شده بود و کارایی خاصی را از خود نشان نداد و همچنین اخیرا مطلبی مبنی بر دست کاری ایشان در نتیجه پیش ثبت نام در فضای مجازی منتشر شد و حرف و حدیث هایی را به دنبال داشت که می تواند تاثیری منفی بر علیه ایشان در انتخابات داشته باشد. اما هنوز چهار ماه برای انتخابات وقت مانده و اگر بتواند با تایید صلاحیت خود این مشکلات را برطرف کند، می تواند با موج آفرینی مثل انتخابات شورای اسلامی شهر اردبیل، از شانس های برتر حتی جزء پنج نفر بالا باشد.
سالار شاکر که در انتخابات ریاست جمهوری در دوره دوازدهم رئیس ستاد انتخابات رئیسی در اردبیل و در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری، قائم مقام ستاد انتخاباتی ایشان بود، اما نتوانست یا نخواست در دولت محلی سهمی داشته باشد. مواردی که به شاکر مطرح است: بنا به گفته ها ایشان درخواستی مبنی بر انتصاب استاندار یا معاون استاندار و حتی شهردار اردبیل را مطرح کرده بود که مورد حمایت نمایندگان استان و دولت قرار نگرفته، و بعدا توسط دولت به ایشان پست فرمانداری اردبیل یا مدیریتی در وزارت های تهران داده شده که اینبار با رد این پست ها از سوی وی، شاکر خود را کاندیدای این دوره از انتخابات مجلس کرد. سالار شاکر که استخدام وزارت کشور بوده و در شهرداری سرعین مشغول بکار بود اما در سال ۹۴ از سمت خود استعفا داده و دفترخانه اسناد رسمی برپا کرد و حدودا هشت سال از کارهای اجرایی و عملیاتی دور مانده است. به هر حال با نقدهایی که به دولت و نمایندگان حاضر که خود ایشان نیز نقش مهمی در پیروزی آنها دارد، در فضای مجازی میدان داری می کند و همچنین با افشاگری مسائلی پیرامون سایر نامزدها می خواهد خود را در پیش مردم چهره مقبولی نشان دهد .در مجموع با یک مدیریت یکپارچه که ید طولایی در انتخابات دارد می تواند نقش آفرینی کند و شانسی برای انتخابات داشته باشد.
با توجه به بررسی ها و مواردی که مطرح شد، می توان: علی نیکزاد را شانس اول و شانس دوم کمال پیرموذن در صورت تایید صلاحیت، در غیر اینصورت سید کاظم موسوی را می توان در نظر گرفت. و احد بیوته، صدیف بدری و بهروز اسکندرپور را برای شانس سوم در دور اول یا دور دوم انتخابات احتمال داد که می توانند با مدیریت و برنامه ریزی انتخاباتی مردم را القا کنند و بر صندلی سبز مجلس جلوس کنند. البته خارج از این بحث و تحلیل ها همه واقفند که پول پاشی و خرید رای در روز انتخابات و همچنین نفوذی که در محلات و شعبه های رای وجود دارد می تواند تعیین کننده بوده و مهمترین تاثیر را در انتخابات داشته باشد.
تحلیل انتخاباتی: حسن سروری
برچسب ها
مطالب مرتبط
آخرین مطالب
- با وجود نداشتن سالن اختصاصی تئاتر در اردبیل، در دیماه سالجاری حدود ده هزار تماشاگر از تئاترها دیدن کردند.
- هدف گذاری برای احداث ۱۵۰ مگاوات نیروگاههای خورشیدی در استان اردبیل
- پروژه های در دست اقدام حوزه راهداری در پارس آباد مغان بررسی شد
- ضرورت مشارکت شهروندان برای تداوم پایدار شبکه ی شبکه
- نقره داغ متخلفین استفاده از برق غیرمجاز
- عدم رعایت موارد ایمنی منجر به مصدومیت ۶نفر و فوت یک نفر از کارگران شرکت مغان شد
- پلمپ ۲ مورد نانوایی و غذا خوری در شهرستان پارس آباد مغان
- گذری کوتاه بر حکمرانی و رسانه محلی
- دکتر مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل شد
- شهردار پارس آباد مغان از خرید بزرگترین و پیشرفته ترین دستگاه چند منظوره تمام اتوماتیک تولید قطعات بتنی خبر داد
- رسالتی از یاد رفته و حلقه گمشده مدیریت اصلاح الگوی مصرف
- مشکل فاضلاب شهرهای استان اردبیل جدی گرفته شود
- متهم به قتل شهروند پارس آبادی، کمتر از ۴۰دقیقه دستگیر شد
- «آی خلایق، هر کی به هر چی لایق …»
- چرا برق شهرها بدون اطلاع قبلی قطع میشود؟
- سود خالص کشت و صنعت مغان ۵۹ درصد افزایش یافت
- بیش از ۴۶۵ هکتار از اراضی بنگاه اقتصادی مغان به کشت سویا اختصاص یافته است
- آیین گرامیداشت روز خبرنگاردر پارس آباد برگزار شد
- بازدید دکتر احد بیوته از شرکت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل
- دومین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی درسال۱۴۰۳ در شهرستان پارس آباد برگزار شد
- برق به آخرین روستای دامنه ساوالان رسید
- رویداد توسعه کشت، فرآوری و مصرف چغندر علوفهای در کشت و صنعت مغان برگزار شد.
- نتایج چشمگیر اعتماد به مدیران کاربلد
- بیش از ۵۰ کیلومتر فیبر نوری در قشلاقات بخش بران کابل گذاری شده است
- ۱۳۹ شعبه اخذ رای در پارس آباد آرای مردم را جمع آوری می کند
دیدگاه ها (0)