گره راه آهن اردبیل با وعده دولتی ها رفع میشود؟ ادامه نامه نگاری های پروژه ریلی اردبیل توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژهای در رشد و توسعه شهرها دارد، با این ویژگی ها ولی هنوز مردم اردبیل منتظر هستند تا ببیند گره بلاتکلیفی صنعت حمل و نقل ریلی این منطقه توسط دولت سیزدهم باز میشود یا نه؟ ادامه نامه نگاری های پروژه ریلی اردبیل نسرین آذرکیش اعتبارنوین: ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی، واقع شدن در محاصره گردنههای برف گیر، محدودیتهای فعالیت دو فرودگاه اردبیل و پارس آباد و… فکر احداث راه آهن را در ذهن مدیران وقت تداعی کرد تا در واقع این استان از بن بست خارج شود و بتواند دروازههای فراختری برای مراودات داخلی و خارجی خود بگشاید. اردبیل کلانشهری بدون راه آهن اما بعد از گذشت ۱۷ سال این طرح به سرانجام نرسیده تا اردبیل عنوان تنها کلانشهر بدون راه آهن کشور را به یدک بکشد، عملیات اجرایی پروژه راه آهن اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع و مقرر شد این پروژه در سال ۸۹ به اتمام برسد، اما سالها متوقف ماند و در این مدت مردم استان به کرات وعدههای تحقق نیافته بسیاری را برای افتتاح آن شنیدهاند. هر چند انتظار مردم استان برای راهآهن در آستانه اتمام دو دهه است اما نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اذعان دارد عملیات اجرایی راه آهن اردبیل-میانه مطلوب بوده و پیشرفت فیزیکی کل پروژه به ۸۴ درصد رسیده است. این در حالی است که سرپرست مجری راهآهن اردبیل – میانه پیشرفت فیزیکی پیشرفت پروژه راهآهن اردبیل – میانه را ۸۳ درصد عنوان کرده است. همچنان با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این پروژه با مشکل تأمین اعتبار مواجه بوده و ادامه و تکمیل عملیات اجرایی پروژه نیازمند ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، این پروژه سالها به عنوان شعارهای انتخابی از آن یاد میشد و بنابر اظهارات سرپرست مجری راهآهن اردبیل – میانه هزینهای که تاکنون برای این پروژه صرف شده، بالای ۳ هزار میلیارد تومان بوده است و همچنان نیز ادامه دارد. اتصال خط آهن اردبیل_میانه میتواند توسعه اقتصادی استان را کلید بزند چرا که بعد از اتمام و راهاندازی کامل این پروژه میتوان علاوه بر استفاده در حوزه مسافربری در بخش باربری و ترانزیتی نیز سرمایهگذاری کرده و در نتیجه به شبکه تجاری دنیا متصل شود. استاندار اردبیل در مورد پروژه ۱۷ ساله راه آهن اردبیل اظهار کرد: ۴۵ کیلومتر مسیر راه آهن اردبیل به گره خورده بود که بعد از سفر رئیس جمهور به استان اردبیل و تخصیص اعتبار، سعی کردیم تا این مسیر را دوباره فعال کنیم. حامد عاملی تصریح کرد: از محل سفر رئیس جمهور یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع نقد به استان اختصاص یافت که از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان به راه آهن تخصیص یافته و تا ۳۱ شهریور بخش عظیمی از مراحل اجرایی این خط ریلی به سرانجام رسیده و به غیر از ۲، سه تونل و ریلگذاری در این مسیر، مابقی قطعات راه آهن اردبیل آماده ریلگذاری کامل خواهد شد. وی گفت: تلاش ما بر این است تا به سرعت راه آهن اردبیل – میانه را تکمیل و این مسیر را به پارسآباد متصل کرده و از طریق تازهکند به جمهوری آذربایجان وصل کنیم. استاندار اردبیل افزود: در کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان توافق شده تا این مسیر ریلی تا جمهوری آذربایجان ادامه پیدا کند که قطعاً پیگیریهای لازم در دستور کار است. علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر احداث بارانداز تازهکند پارسآباد به عنوان نقطه اتصال ریلی راهآهن ایران به راهآهن جمهوری آذربایجان ادامه داد: استاندار اردبیل نیز باید تمام سوابق، مطالعات و مستندات این موضوع را جهت بررسی و کارسازی به صورت مکتوب به مدیرعامل شرکت راهآهن ارسال کند. وعده مجلسی ها و معطلی راه آهن اردبیل عملیات اجرایی راهآهن میانه – اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعدههای تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیدهاند اما با تأمین اعتبار توسط بانک ملی ایران در اواخر سال ۹۸ عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفت. نمایندگان اردبیل در مجلس بارها و بارها وعده اتمام این پروژه را در مناسبتهای مختلف داده بودند اما آنچه که تاکنون عاید مردم اردبیل شده انتظار و معطلی این پیر پروژه است که گرچه در برخی فازها به مرحله ریل گذاری نیز رسیده است اما گرد فراموشی بر بسیاری از فازهای آن نشسته و وعدههای مجلسیها هیچ سرانجامی نداشته است. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که بارها به عنوان وزیر نیز این پروژه بازدید کرده اظهار کرد: شرکت راهآهن باید ۲ هزار تن ریل امانی را حسب توافقات گذشته و دستور وزیر راه حداکثر تا یک هفته آینده تحویل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل دهد. زیرسازی و روسازی پروژه راهآهن اردبیل باید حداکثر تا شهریورماه امسال به اتمام برسد. وی خاطرنشان کرد: زیرسازی و روسازی پروژه راهآهن اردبیل باید حداکثر تا شهریورماه امسال به اتمام برسد. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتمام این پروژه مطالبه مردم و نمایندگان مجلس است، اضافه کرد: اتصال راهآهن میانه – اردبیل به شهرستان پارسآباد هم از اولویتهای مردم، مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. در طرح راهآهن اردبیل – میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود. حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.
دیدگاه ها (0)