
پرونده راه آهن اردبیل -قسمت 4

به گزارش پایگاه خبری قارتال به نقل از ساوالان خبر: پروژه راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از پروژههای مهم عمرانی کشور، هم نقش غیرقابل انکاری در توسعه استان داشته و هم با برطرف کردن حلقههای مفقوده کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، چشم انداز خوبی برای بهرهبرداری از ظرفیتهای ژئوپلتیکی ایران در معادلات منطقه ای و اقتصاد جهانی فراهم میسازد.راه آهن بعنوان یکی از زیرساختهای اصلی توسعه هر کشور و استانی به شمار میرود. این نوع از حمل و نقل به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث آن از بهترین زیرساختهای عمرانی به شمار میرود. علاوه بر این اردبیل به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی میتواند از چشمه های بار محسوب شده و هم به واسطه مرزی بودن از نظر ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.
راه آهن میانه-اردبیل بعنوان یکی از سختترین و در عین حال فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای کشور، بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.
عملیات اجرایی راهآهن میانه – اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده است و هماکنون در ۱۲ قطعه در دست اجراست. به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.
نکته جالب اینکه بلندترین پایه در پلهای راه آهن کشور به طول ۲۶۴ و به ارتفاع ۸۵ متر به نام پل درهای آرپاچای در این پروژه احداث شده که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است. برای تکمیل این خط ریلی تاکنون حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.
۲ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ درصد پروژه
علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احداث راهآهن اردبیل – میانه به عنوان یکی از نیازهای اساسی جهت توسعه استان در اولویت امور استان قرار دارد و هیچ مانعی نباید تکمیل و بهرهبرداری از آن را به تاخیر بیاندازد.
وی افزود: با وجود قرار گرفتن مسیر اجرایی راهآهن در مناطق کوهستانی و سختی شرایط کار تکمیل و افتتاح هر چه سریع پروژه به جد پیگیری میشود و دولت نیز در این زمینه مصمم است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: راهآهن اردبیل – میانه، ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۰ درصد باقیمانده نیز برای اجرا به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است.
وی یادآورشد: بر اساس پیگیریها، از محل بانکهای رفاه کارگران و سپه هر کدام ۲۰۰میلیارد تومان بهصورت ماده ۵۶ و از محل سفر ریاست جمهوری به استان نیز ۳۰۰میلیارد تومان اختصاص مییابد.
نیکزاد خاطرنشان کرد: علاوه بر این راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز ۳۰۰۰ تن ریل از محل اعتبارات خود به این پروژه اختصاص میدهد که قیمت هر تن ریل، ۳۵۰میلیون تومان است.
نماینده مردم اردبیل، نیر نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیمانکاران بنیاد مستضعفان هم که روسازی پروژه را انجام میدهند، ۱۵۰میلیارد تومان طلب دارند، اظهار کرد: هماهنگیهای لازم برای پرداخت ۵۰میلیارد دیگر به پیمانکاران این بنیاد انجام شده تا اقدامات روسازی با سرعت انجام و طلب بنیاد در آینده پرداخت شود.
امید برای افتتاح پروژه راه آهن تا آخر سال ۱۴۰۰
در این حال صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه شتاب گرفته و هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: وزارت راه و شهرسازی و وزیر جدید باید تاخیر ۶ ماهه در تکمیل این پروژه را جبران کرده و به افتتاح آن تا پایان سال کمک کند.
وی اضافه کرد: این پروژه قبل از سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تامین فاینانس داخلی بانک ملی و اقدامات مطلوب به مرحله تکمیل و اتمام نزدیک شده است.
تکمیل راه آهن اردبیل نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل گفت: تکمیل راه آهن اردبیل-میانه نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که برای تامین آن منابع لازم از محلهای مختلف بویژه تهاتر نفت پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن اردبیل- میانه اختصاص یافته است افزود: تمام قطعات این طرح فعال بوده و مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد و تلاش بر این است با تخصیص به موقع اعتبارات این طرح در زمان مقرر به اتمام برسد.
برچسب ها
مطالب مرتبط
- بزرگترین وقدیم ترین بازارچه پارس آباد طعمه حریق شد
- با وجود نداشتن سالن اختصاصی تئاتر در اردبیل، در دیماه سالجاری حدود ده هزار ...
- هدف گذاری برای احداث ۱۵۰ مگاوات نیروگاههای خورشیدی در استان اردبیل
- پروژه های در دست اقدام حوزه راهداری در پارس آباد مغان بررسی شد
- ضرورت مشارکت شهروندان برای تداوم پایدار شبکه ی شبکه
آخرین مطالب
-
نگاه اقتصادی به خصوصیسازی شرکت مغان
-
بزرگترین وقدیم ترین بازارچه پارس آباد طعمه حریق شد
-
با وجود نداشتن سالن اختصاصی تئاتر در اردبیل، در دیماه سالجاری حدود ده هزار تماشاگر از تئاترها دیدن کردند.
-
هدف گذاری برای احداث ۱۵۰ مگاوات نیروگاههای خورشیدی در استان اردبیل
-
پروژه های در دست اقدام حوزه راهداری در پارس آباد مغان بررسی شد
-
ضرورت مشارکت شهروندان برای تداوم پایدار شبکه ی شبکه
-
نقره داغ متخلفین استفاده از برق غیرمجاز
-
عدم رعایت موارد ایمنی منجر به مصدومیت ۶نفر و فوت یک نفر از کارگران شرکت مغان شد
-
پلمپ ۲ مورد نانوایی و غذا خوری در شهرستان پارس آباد مغان
-
گذری کوتاه بر حکمرانی و رسانه محلی
-
دکتر مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل شد
-
شهردار پارس آباد مغان از خرید بزرگترین و پیشرفته ترین دستگاه چند منظوره تمام اتوماتیک تولید قطعات بتنی خبر داد
-
رسالتی از یاد رفته و حلقه گمشده مدیریت اصلاح الگوی مصرف
-
مشکل فاضلاب شهرهای استان اردبیل جدی گرفته شود
-
متهم به قتل شهروند پارس آبادی، کمتر از ۴۰دقیقه دستگیر شد
-
«آی خلایق، هر کی به هر چی لایق …»
-
چرا برق شهرها بدون اطلاع قبلی قطع میشود؟
-
سود خالص کشت و صنعت مغان ۵۹ درصد افزایش یافت
-
بیش از ۴۶۵ هکتار از اراضی بنگاه اقتصادی مغان به کشت سویا اختصاص یافته است
-
آیین گرامیداشت روز خبرنگاردر پارس آباد برگزار شد
-
بازدید دکتر احد بیوته از شرکت مجتمع صنعتی گوشت اردبیل
-
دومین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی درسال۱۴۰۳ در شهرستان پارس آباد برگزار شد
-
برق به آخرین روستای دامنه ساوالان رسید
-
رویداد توسعه کشت، فرآوری و مصرف چغندر علوفهای در کشت و صنعت مغان برگزار شد.
-
نتایج چشمگیر اعتماد به مدیران کاربلد
دیدگاه ها (0)